island hopping
Εξ ορισμού island hopping είναι η διάσχιση μιας θάλασσας απο μια σειρά μικρών ταξιδιών μεταξύ νήσων σε αντίθεση με το μακρύ ταξίδι για τον προορισμό. Η ακριβής ερμηνεία του όρου αναφέρεται στην πραγματικότητα στο πέρασμα των θυλαστικών απο έναν ωκεανό, έκφραση με ξεκάθαρες αναφορές στη διάσχιση της Καραιβικής ως την άφιξη στην Αμερικανική ήπειρο. Ωστόσο, στις μέρες μας το island hopping είναι συνδεδεμένο με τις καλοκαιρινές διακοπές σε παραπάνω απο ένα νησί. Η έννοια της μετανάστευσης που εμπεριέχει ο όρος, πιο συγκεκριμένα, το σπάσιμο αυτής της μετανάστευσης σε μικρά τμήματα μέχρι τον τελικό προορισμό, σήμερα έχει την μορφή της μετάβασης απο το ένα μέρος στο άλλο χωρίς απαραίτητα να υπάρχει τελικός προορισμός ή τουλάχιστον να μην έχει ιδιαίτερη σημασία.
Ο οργανισμός Sterna συστήνει μια ομάδα τεσσάρων εικαστικών οι οποίοι έχουν ήδη περάσει χρόνο στη Νίσυρο. Έχουν μελετήσει και χρησιμοποιήσει τα υλικά της. Τα έχουν κωδικοποιήσει και ενσωματώσει στη δουλειά τους, ο καθένας με την προσωπική του γραφή και σύμφωνα με τα θέματα που τον απασχολούν. Ξεκινούν ύστερα απο δυο εβδομάδες παραμονής στο νησί ώστε να μαζέψουν τα υλικά που χρειάζονται για το ταξίδι με τα δυο πλoία που το συνδέουν μέχρι το νοτιότερο μέρος της περιοχής. Άλλες τρεις εβδομάδες island hopping περνόντας απο Τήλο, Σύμη, Ρόδο, Καστελόριζο.
Κουβαλάνε μαζί τους υλικά-ορόσημα του τόπου: ελαφρόπετρα, θειάφι, αγράμιτθας (είδος βελανιδιού), ιαματικό νερό, τα οποία μέσα από επιτελεστικές δράσεις γίνονται δώρα για τα νησιά που συνδέονται με τη Νίσυρο μέσω των πλοίων της γραμμής. Απο την άλλη, τι κινεί τους καλλιτέχνες μέσα στην πιο ζωντανή και έντονη τουριστική περίοδο να παράγουν κάτι φαινομενικά χωρίς εμπορική αξία? Τι είδους αγαθό είναι η σύγχρονη τέχνη και ποια η σχέση της με τον τουρισμό? Σε μια ιδιαίτερη χρονική περίοδο, όπου τόσο η τέχνη όσο και ο τουρισμός αποτελούν τους δύο βασικούς άξονες της ελληνικής παραγωγής ποιος είναι ο ρόλος των καλλιτεχνών και γιατί παράγουν σε μια περίοδο που έχει σχεδιαστεί για ξεκούραση και κατανάλωση?
Κατά κάποιο τρόπο επιχειρείται ένα είδος “branding” που αφορά στην καλλιτεχνική παραγωγή ταξιδεύοντας από τον έναν τόπο στον άλλον. Μια διαδικασία που εμπεριέχει τη δημιουργία ενός μοναδικού ονόματος ή εικόνας της σύγχρονης εικαστικής τέχνης. Οι “τουρίστες-καταναλωτές” είναι αποδέκτες μιας συνεχούς καλλιτεχνικής διαδικασίας. Το “branding” αφορά και στους ίδιους τους καλλιτέχνες και το έργο τους, αλλά και στον Sterna. ‘Αλλωστε ένα brand είναι η ουσία στη μοναδική προσωπική εμπειρία του καθενός απο εμάς.
Το ταξίδι ξεκινά από τη Νίσυρο με διάθεση μετανάστευσης ανθρώπων, υλικών, εμπειριών και διαδικασιών που θα λάβουν χώρα στο νησί, στο πλοίο της γραμμής και το ταχύπλοο της περιοχής, στα πανηγύρια και τα εκάστοτε πολιτισικά δρόμενα που θα συναντίσουν οι συμμετέχοντες κατά την πορεία τους. Τις πλατείες και τις παραλίες, μέχρι την τελική παραμονή στο Καστελόριζο και την επιστροφή τους στην Αθήνα όπου διαμένουν. Σημασία στην υλικότητα, την ιδιαίτερη γεωγραφία της άγονης γραμμής, αναγκαιότητες, συμφέροντα, δρομολόγια εν μέσω της καλοκαιρινής σεζόν, των “φυλών” νομάδων επισκεπτών, κτλ.
Πώς μεταφέρεται η ενέργεια του ηφαιστείου χωρίς να υπάρξει έκρηξη τελικά?
Το πρότζεκτ διοργανώνεται από τον οργανισμό Sterna σε συνεργασία με τον Δήμο Νισυρίων. Με την υποστήριξη: Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, Συνεργάτης για το Καστελλόριζο: Società delle Api, Χορηγοί μεταφοράς: Blue Star Ferries & Dodekanisos Seaways. Με τη βοήθεια των δήμων Τήλου & Σύμης. Χορηγός επικοινωνίας: Popaganda.
Κάστρο Εμπορειού, 85303 Νίσυρος
ΑΦΜ 997217168
Δημιουργικός διευθυντής:
Γρηγόρης Χατζηιωαννίδης
Διοικητικό συμβούλιο:
Χριστίνα Αρσένη
Χρυσούλα Αθανασοπούλου
Παυλίνα Ανδριοπούλου
Συνεργάτες:
ATOPOS CVC
ΝΙΣΥΡΙΟ